Ramai veteran telah menghantar WhatsApp kepada saya untuk menanyakan apakah yang telah berlaku pada 11hb Mac 2024. Agak sukar bagi saya untuk menjawab setiap soalan yang di tuju kepada saya secara peribadi, maka disini saya cuba memberi penerangan yang ringkas kepada semua veteran yang ingin tahu.
Bagi tujuan libat urus tersebut, satu sesi perbincangan awalan telah diadakan untuk menyediakan input-input libat urus bersama JHEV ATM telah diadakan pada 7 Mac 24 @ Bilik Minda 3, Wisma Perwira jam 9.30 pagi. Bagi tujuan perbincangan pada 7 Mac 24 tersebut, saya telah di jemput khas oleh KP JHEV untuk hadir bagi memberi input kepada tujuan perbincangan. Pihak JHEV ATM juga telah mengenalpasti wakil tambahan daripada pihak persatuan lain. Saya juga mewakili RAFOC atas permintaannya Presiden RAFOC yang turut berada didalam Tim tersebut. Oleh kerana kami kurang pasti apa yang hendak di persembahkan oleh JPA pada 11hb, kami membuat persediaan soalan dan pendirian mengenai perbezaan ATM dan awam dan kami tidak bersetuju jika Saraan gaji ATM di samakan dengan awam.
17 orang Tim veteran bagi sesi khas pada 7hb (dan untuk 11hb mac 2024) bagi pebincangan dan taklimat Sistem Saraan Perkhidmatan awam adalah seperti berikut:
(a). RAFOC - 5 Orang (Saya berada di sini)
(b). PVATM - 3 Orang
(c). PVTUDM - 3 Orang
(d). PVTLDM - 3 Orang
(e). MACVA -1 Orang
(f). PERIM - 1 Orang
(g). PVATTBM - 1 Orang
Semua yang dicalonkan menjadi Tim Perbincangan ini secara automatik telah dijemput ke Sesi Taklimat dan Libat Urus Kajian SSPA bersama pihak JHEV ATM dan JPA pada 11 Mac 2024 bermula jam 8.30 pagi di Auditorium KEMENTAH. Pada sesi pagi 11hb Mac JHEV telah menjemput veteran-veteran tambahan berikut untuk turut mendengar taklimat dan perbincangan mengenai Sistem Saraan Perkhidmatan Awam 2024:
(a). RAFOC - 15 Orang
(b). PVATM - 5 Orang
(c). PVTUDM - 5 Orang
(d). PVTLDM - 5 Orang
(e). MACVA -3 Orang
(f). PERIM - 3 Orang
(g). PVATTBM - 2 Orang
Saya dapati Presiden PVATM TIDAK hadir di semua sesi taklimat dan perbincangan. Boleh dikatakan separuh kehadiran di dalam Auditorium KEMENTAH di penuhi oleh pegawai2 ATM temasuk Panglima-Panglima ATM dari ketiga-tiga perkhidmatan TERMASUK AHLI-AHLI MAJLIS ANGKATAN TENTERA (MAT). Selepas perasmian oleh KPPA, semua ahli MAT dan majoriti Panglima-Panglima ATM dan mereka yang berpangkat Jeneral meninggal kan majlis tersebut. Sesi Taklimat tersebut di sambung oleh wakil Bahagian Penyelidikan, Perancangan dan Dasar JPA. Pasa sesi soal jawab tidak ada seorang pun anggota/pegawai ATM yang sedang berkhidmat bertanya soalan walaupun taklimat tersebut melibatkan Perancangan untuk meyamakan gaji dan gred anggota ATM dengan Awam. Hanya wakil RAFOC termasuk saya yang bangun dan beri pendapat yang KAMI TIDAK SETUJU ATM DI SAMAKAN DENGAN AWAM
Disebelah petangnya 17 orang Tim Veteran bersama KP JHEV hadir bagi perbincangan lanjut dengan wakil Bahagian Penyelidikan, Perancangan dan Dasar JPA di Mes Perwira KEMENTAH. Banyak perkara yang kami bangkitkan dengan wakil JPA tersebut adalah:
(a). Kenapa Kerajaan masih mahu merayu keatas kemenangan PSPRM di mahkamah tinggi walhal kerajaan dengan nyata kalah dalam Rayuan mereka dalam kes tuntutan pencen yang di buat terhadap Hakim Sabah, kes pindaan 2% kenaikan terhadap akta penyelarasan pencen Perkhidmatan Awam (Aminah), kes Senator dan juga kes 35 orang bekas hakim dan balu mengenai Penyelarasan pencen mereka. Wakil JPA tidak mampu menjawab soalam kami.
(b). Kami/Saya juga memberi penerangan dan hujahan dari sudut undang-undang kepada wakil JPA bahawa ATM adalah satu organisasi Perang yang tidak sama dengan Perkhidmatan Awam Am. Kami juga menerangkan bahawa syarat-syarat perkhidmatan ATM jauh berbeza dengan perkhidmatan awam am.
(c). Kami/saya memberitahu bahawa adalah tidak adil majoriti Pesara ATM hanya dapat pencen 50% dari gaji terakhir berbanding dengan Pesara perkhidmatan awam am Yang kesemuanya mendapat pencen 60% dari gaji terakhir mereka.
(d). Kami/saya menyoal JPA kenapa jasa veteran ATM tidak di ikhtirafkan oleh kerajaan walhal kami lah organisasi yang di barisan hadapan berjuang dan berkorban untuk meyelamatkan Negara ini dari ancaman musuh sejak 1933 lagi.
(e). Saya juga menegaskan bahawa MAT bertindak atas kuasa Am YDPA dan huraian atas 3 bidang di dalam Perkara 137 Perlembagaan Persekutuan di huraikan didalam Akta Angkatan Tentera. Contohnya seksyen 157 YDPA memberi kuasa kepada MAT untuk membuat peraturan gaji ATM dan seksyen 187 YDPA memberi kuasa kepada MAT untuk membuat peraturan pencen ATM. MAT juga menpunyai kuasa kebelakangan (Retrospective powers) ke tarikh sebelum Akta Angkatan Tentera 1972 di buat dan boleh meminda undang-undang yang telah dibubarkan seperti di senaraikan di seksyen 217 (1).
(f) Kami juga memberi tahu JPA kuasa MAT dari segi sumber manusia ATM adalah sangat luas seperti yang dinyatakan di seksyen 5 hingga seksyen 36 Akta Angkatan Tentera.
(g) Kami juga tidak setuju apabila JPA cuba samakan ATM seperti pasukan pakaian seragam awam seperti PDRM, Bomba, penjara dan lain-lain kerana syarat-syarat perkhidmatan dan tata cara kerja mereka tidak sama dengan tatacara kerja ATM.
Banyak lagi perkara yang kami terangkan yang kami dapati JPA khilaf dan cuba samakan ATM dengan perkhidmatan awam (perkhidmatan sivil).
Saya juga kagum atas keberanian dan ketegasan KP JHEV menyokong pendirian kami dan tidak seperti pegawai2 yang hadir di sesi taklimat dan perbincangan di Auditorium KEMENTAH di sebelah pagi hari yang sama.
Saya harap semua veteran memahami apa yang telah saya huraikan diatas dan saya percaya kita akan berjaya dalam perjuangan kita ini.
Akhir kata di hari baik dan bulan baik ini saya sudahi dengan WASOLLALLAHU ‘ALA SAYYIDINA MUHAMMADIN WA’ALA ALIHI WASOHBIHI WASALLAM WALHAMDULILLAHIROBBIL’ALAMIN
Sekian.