|
Punca Masaalah Veteran
|
Kenyataan yang di buat oleh LtKmr Mohd Zin bin Mohamed TLDM (Bersara) dan LtKmr Rafique TLDM (Bersara) didalam posting yang di kerap di viralkan boleh di katakan mempunyai elemen cuba menipu khalayak veteran ATM dan bersikap "bias" dan menghina (contempt) terhadap mahkamah Awam.
Mereka telah kerap kali di nasihatkan oleh mereka yang berkelulusan undang-undang bahawa tindakan mereka untuk membawa ke Mahkamah Timbangtara adalah satu tindakan yang tidak tepat. Tetapi mereka dengan sombong dan angkuh menghalang segala penarangan undang-undang yang di poskan dalam grup WhatsApp mereka.
Didalam tulisan saya kali ini (agak pajang juga), saya akan menerangkan dari sudut undang-undang mengenai kedua-dua jenis mahkamah ini dan kenapa kita tidak sepatutnya membawa kes tuntutan pencen ini ke Mahkamah Timbangtara. Saya juga akan menerangkan kesalahan sivil dan jenayah yang dilakukan dan mungkin dilakukan oleh Zin, Rafique dan mereka yang bersubahat bersama. Saya harap semua veteran ATM terus membaca tulisan saya ini sampai habis.
Pertama adalah tidakan cara mereka memugut wang dari para veteran dengan penerangan yang salah. Antara yang yang paling salah adalah dengan cara penipuan. MEREKA MENGATAKAN BAHAWA HANYA SESIAPA YANG MEMBAYAR DUIT SAHAJA AKAN JADI PLAINTIF ( ORANG YANG MENUNTUT) DAN JIKA MENANG HANYA PLAINTIF SAHAJA AKAN DAPAT BAYARAN PENCEN. Ini satu penipuan yang tidak boleh di terima kerana ianya melibat kan undang-undang dan peraturan-peraturan. Jika keputusan dibuat ianya melibatkan semua orang.
KESALAHAN MEMBUAT KUTIPAN WANG TANPA PERMIT
Perlu di maklumkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mahupun individu tidak boleh membuat kutipan awam tanpa permit yang sah dalam peruntukan undang-undang. Pihak yang didapati menjalankan kutipan awam tanpa permit yang sah, tindakan boleh diambil mengikut Akta Pungutan Derma Rumah Ke Rumah dan Jalan 1947. Sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih RM1,000 atau penjara boleh sampai enam bulan atau kedua-duanya sekali.
PERIHAL NIAT UNTUK MENIPU
Peruntukan undang-undang berkaitan penipuan pula ada di
sebut dalam seksyen 24 Kanun Keseksaan (Akta 574), iaitu seseorang yang melakukan sesuatu dengan niat menyebabkan keuntungan yang salah atau kerugian kepada seseorang yang lain dikatakan melakukannya secara tidak
jujur. Manakala dalam seksyen 25 Kanun Keseksaan (Akta 574) menyatakan bahawa seseorang itu dikatakan melakukan penipuan sekiranya dia melakukan sesuatu dengan niat untuk menipu.
Selain itu, di bawah seksyen 415 Kanun Keseksaan (Akta 574) menyatakan bahawa seseorang dikatakan melakukan penipuan sekiranya dia menipu atau tidak jujur mendorong seseorang untuk menyerahkan harta kepada orang lain, atau untuk bersetuju bahawa orang lain itu akan menyimpan hartanya. Menurut peruntukan yang sama, seseorang itu dikatakan melakukan penipuan sekiranya dia secara berniat mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu atau tidak melakukan sesuatu jika dia tidak ditipu. Ini bermaksud, sesuatu perbuatan itu dikatakan sebagai penipuan apabila dilakukan secara tidak jujur, berniat jahat dan memudaratkan orang lain.
Selain itu, penipuan juga ada disebut dalam seksyen 17 Akta Kontrak 1950 yang membawa maksud perbuatan yang dilakukan oleh pihak yang berkontrak dengan niat untuk menipu satu pihak lagi atau mendorong seseorang untuk
membuat kontrak termasuk fakta yang tidak benar oleh pihak yang tidak mempercayai kebenarannya, penyembunyian fakta oleh pihak yang tahu dan percaya dengan fakta tersebut, apa-apa janji yang dibuat tanpa niat untuk menepatinya, apa-apa perbuatan menipu yang lain dan apa-apa perbuatan yang diisytiharkan sebagai penipuan oleh undang-undang.
Peruntukan undang-undang di Malaysia meletakkan penipuan sebagai kesalahan di bawah undang-undang jenayah dan sivil tetapi tuntutan atau dakwaan boleh dibuat bergantung kepada bentuk kesalahan sebagaimana yang
disebut sama ada di bawah peruntukan Kanun Keseksaan (Akta 574) atau Akta Kontrak 1950.
Menurut Seksyen 10 subseksyen (1) Akta Undang-undang Sivil 1956, kerugian yang ditanggung oleh sesiapa sahaja akibat daripada tort (sama ada jenayah atau tidak), penghakiman dipulihkan terhadap mana-mana pelaku yang bertanggungan dan kerosakan itu tidak menjadi penghalang
kepada tindakan terhadap mana-mana orang lain yang mempunyai tanggungan sebagai pelaku bersama untuk kerosakan yang sama.
FUNGSI MAHKAMAH TIMBANGTARA
Mahkamah MATE, nama penuhnya Establishmen Tribunal Timbangtara Malaysia sebenarnya telah ditubuhkan sekitar tahun 1980 yang masih mengguna pakai Akta Timbangtara 1952 (semakan 1971) ketika itu.
Mahkamah Timbangtara bertujuan untuk menyelesaikan pelbagai bentuk pertikaian. Selalunya, pertikaian yang berbangkit adalah mengenai tuntutan sewa rumah, kedai, pertikaian mengenai pemegang saham dan hal ehwal syarikat, pembelian barangan tidak bermutu, pertikaian majikan atau pekerja. Malah pertikaian berkaitan kekeluargaan seperti contoh keluarga angkat, pinjaman bank dan pembiayaan kenderaan, pertikaian sewa tanah atau pajakan. Ada juga kes pembelian rumah lewat serah, kerosakan, pertikaian penjaja, pihak berkuasa bandaran, pertikaian perkongsian, usahasama, pertikaian mengenai hutang-piutang serta lain-lain.
Orang ramai dan organasasi biasanya pergi ke Timbangtara kerana ianya sudah di persetujui atau disebut didalam didalam perjanjian atau kontrak awal.
Isu pencen kita melibatkan pengtafsiran undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan. ATM telah lama mengamalkannya tanpa pertikaian. Mahkamah Timbangtara tidak ada jurisdiction untuk membuat semakan kehakiman atau untuk membuat tafsiran sebarang Akta dan Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah Timbangtara hanya boleh memutuskan siapa benar dan siapa salah dalam sesuatu pertikaian sahaja. Perlu di ingatkan bahawa keputusan Mahkamah timbangtara adalah muktamad dan rayuan tidak boleh dibuat.
Kos untuk ke Timbangtara agak tinggi. Walaupun menang, veteran tidak boleh dapat apa-apa kerana undang-undang yang ada adalah jelas dan terang. Bak kata perpatah melayu, nati menang sorak kampung tergadai. Yang untung hanya lah peguam dan mereka yang menguruskan agenda ini. Bayangkan mereka mahu kutip wang dari 5000 orang veteran. Sekarang ini pun kutipan sudah mencapai ratusan ribu. Ini sanga bahaya dan penyalahgunaan kuasa dan wang boleh belaku jika tidak di pantau.
Secara ringkas, mari kita lihat apakan peranan Mahkamah Awam pula.
BADAN KEHAKIMAN NEGARA.
Kehakiman (kadang-kala juga dipanggil judisari)merupakan badan yang bertanggungjawab mentafsir dan melaksanakan undang undang. Badan ini juga dikenali sebagai sistem perundangan dan ahlinya terdiri dari para hakim dan majisteret yang biasannya dilantik oleh ketua negara.Mereka juga biasanya menjalankan tugas di mahkamah dan bekerjasama dengan pihak berkuasa terutamanya polis dalam menegakkan undang-undang. Badan Kehakiman mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah. Perkara dibawah untuk menjelaskan lebih terperinci kuasa tersebut:
1. Perkara sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan afidavit.
2. Perkara jenayah pula melibatkan kanun keseksaan.
3. Badan Kehakiman boleh menentukan kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan perundangan dan pihak badan pelaksana.
4. Badan kehakiman juga berkuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
5. Sistem mahkamah telah diwujudkan oleh Perlembagaan Malaysia untuk melaksanakan tugas kehakiman di negara ini.
6. Mahkamah mempunyai kuasa mentafsirkan perlembagaan negara, mentafsirkan undang-undang, mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri dan mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah di sisi undang-undang.
7. Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itumerupakan kuasa badan perundangan atau Parlimen.
8. Sistem mahkamah di Malaysia disusun mengikut hierarki piramid. Melalui sistem ini individu atau kumpulan yang tidak berpuas hati dengan keputusan perjalanan mahkamah boleh membuat rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi.
9. Semua hakim dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri.
10. Urusan pelantikan, kenaikan pangkat dan pelucutan jawatan terletak di bawah kuasa Duli Yang Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Seseorang hakim tidak boleh dipecat dengan sewenangwenangnya tanpa sebarang sebab yang munasabah.
11. Hakim tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik. Tujuannya supaya hakim dilindungi daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan kesaksamaan undang-undang.
12. Penasihat undang-undang kerajaan ialah Peguam Negara. Peguam Negara akan menjadi Pendakwa Raya atau Peguam Bela bagi kerajaan. Peguam Negara dibantu oleh Pegawai Perkhidmatan Undang-Undang dan Kehakiman.
JENIS-JENIS MAHKAMAH DI MALAYSIA
1. Mahkamah Awam:
a. Mahkamah Persekutuan
b. Mahkamah Rayuan
c. Mahkamah Tinggi
d. Mahkamah Sesyen
e. Mahkamah Magistret
f. Mahkamah Penghulu
2. Mahkamah Khas:
a. Mahkamah Khas Raja-Raja
b. Mahkamah Syariah
c. Mahkamah Kanak-Kanak
d. Mahkamah Tentera
e. Mahkamah Bumiputera
f. Mahkamah Perusahaan
g. Mahkamah Buruh
3. Antara bidang Kuasa Mahkamah Persekutuan adalah:
a. Perbicaraan kes hendaklah didengar oleh tidak kurang daripadatiga orang hakim atau lebih yang ditentukan oleh Ketua Hakim Negara (ganjil).
b.Penentukan kesahan undang-undang yang digubal oleh badan perundangan negara dan berkuasa untuk menolak undang-undang yang bercanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan.
c. Menyelesaikan kekeliruan dan persoalan yang timbul daripadatafsiran undang-undang Persekutuan dan PerlembagaanPersekutuan.
d. Menasihati Yang di-Pertuan Agong tentang penguatkuasaan mana-mana peruntukan undang-undang.
e. Mengendalikan kes-kes perselisihan faham antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri atau antara Kerajaan Negeri, dan antara individu/organisasi dengan kerajaan.
f. Mendengar dan mempertimbangkan rayuan kes sivil dan kes jenayah daripada Mahkamah Rayuan.
g. Kes Mahkamah Rayuan boleh dirayu di Mahkamah Persekutuan walaupun keputusan Mahkamah Rayuan dianggap sebagai muktamad.
h.Mahkamah Tinggi ditubuhkan menurut Perkara 121 Fasal (1) Perlembagaan Persekutuan.
KES KES YANG MEMBUKTIKAN MAHKAMAH TIMBANGTARA DAN MAHKAMAH SYARIAH TIDAK ADA KUASA UNTUK MEMBUAT SEMAKAN KEHAKIMAN
APAKAH SEMAKAN KEHAKIMAN?
Jika kita tidak puas hati dengan keputusan oleh kerajaan persekutuan/negeri, kita boleh bertindak untuk membuat semakan kehakiman. Semakan Kehakiman adalah cara
untuk menyemak keesahan cara badan kerajaan membuat
keputusannya. Semakan kehakiman membolehkan
mahkamah menyemak samaada aturcara keputusan adalah
munasabah atau kerajaan telah menyalahgunakan kuasanya.
MAHKAMAH TIMBANGTARA TIDAK ADA KUASA UNTUK MENDAFTARKAN AWARD SEMAKAN KEHAKIMAN
Pada May 30, 2022, Mahkamah Tinggi menolak saman pemula yang difailkan bagi mendaftarkan award semakan kehakiman yang diberikan kepada mereka oleh Mahkamah Timbang Tara. Award semakan kehakiman itu berkaitan tindakan undang-undang yang akan diambil penuntut terbabit di mahkamah sivil bagi mencabar keputusan kerajaan menggubal dasar Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK). Hakim Datuk Amarjeet Singh, berkata Mahkamah Timbang Tara tiada bidang kuasa untuk mendaftarkan award semakan kehakiman. Hakim mencadangkan kepada pemohon supaya mengemukakan permohonan semakan kehakiman secara terus kepada Mahkamah Tinggi dengan mengikut prosedur yang betul. Hakim menyatakan: "Semakan kehakiman hanya oleh Mahkamah Tinggi, tidak kisah secara ex-parte (sebelah pihak) atau inter-parte (kedua-dua pihak).
MAHKAMAH SYARIAH TIDAK MEMPUNYAI KUASA UNTUK MEMBUAT SEMAKAN KEHAKIMAN
Bukan sahaja mahkamah Timbangtara, Mahkamah Syariah punvtidak ada kuasa. Pada 21 Februari 2022, Mahkamah Persekutuan sebulat suara memutuskan bahawa Mahkamah Syariah tidak mempunyai kuasa untuk membuat semakan kehakiman terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama negeri. Panel sembilan hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat memutuskan bahawa Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor tidak mempunyai kuasa untuk membuat enakmen yang memberi kuasa kepada mahkamah tinggi syariah negeri menyemak semula fatwa yang dikeluarkan pihak berkuasa agama negeri. Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa Seksyen 66A Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan oleh itu terbatal.
HINA HAKIM DAN MAHKAMAH
Ahkir sekali saya ingin ingatka LtKmr Zin dan LtKmr Rafique tentang konsep hina hakim dan mahkamah. Kes pencen ATM ini telah pun saya file kan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada bulan November 2022 yang lalu dan pengurusan kes telah berjalan dua kali dan yang ketiga akan berlangsung bulan depan.
MAHKAMAH sebagai institusi penting untuk menegakkan keadilan dalam negara adalah terpelihara kedudukannya di sisi Perlembagaan Persekutuan. Bukan sahaja kelakuan hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi tidak boleh dibincangkan di dalam mana-mana Majlis Parlimen kecuali mengikut prosedur yang dibenarkan, tetapi Perlembagaan Persekutuan juga memperuntukkan bahawa Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi berkuasa menghukum apa-apa penghinaan terhadapnya.
Kuasa mahkamah menghukum apa-apa penghinaan terhadapnya adalah sangat penting bagi memastikan martabatnya sentiasa terjaga. Sebarang penghinaan terhadap mahkamah, walau oleh sesiapa sekalipun, tidak seharusnya dibiarkan bebas berlaku begitu sahaja tanpa dikenakan tindakan.
Di dalam Aturan 52 Kaedah 2 Kaedah-Kaedah Mahkamah 2012, ada diperuntukkan bahawa mahkamah boleh, atas permohonan mana-mana pihak kepada mana-mana kausa atau perkara atau atas usulnya sendiri, membuat suatu perintah pengkomitan dalam Borang 107. Kebanyakan kes penghinaan jenayah di hadapan mahkamah adalah membabitkan peguam. Malah, pernah dulu pada 1987, Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri pada waktu itu, cuba dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan penghinaan terhadap mahkamah oleh Lim Kit Siang ekoran kenyataannya dalam sebuah majalah antarabangsa.
Kes penghinaan jenayah bukanlah kes yang sukar. Mereka yang menghina mahkamah tidak boleh berselindung di sebalik alasan kononnya mereka tidak tahu bahawa perbuatan atau perkataan sedemikian adalah kesalahan di sisi undang-undang atau kononnya mereka tidak mempunyai niat berbuat demikian kerana dalam kes begini elemen niat (mens rea) tidak relevan.
Jabatan Peguam Negara pernah membuat permohonan dan memperoleh kebenaran dari Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur untuk memulakan prosiding komital terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, berhubung kenyataannya yang telah mengaibkan mahkamah dan campur tangan dalam pentadbiran keadilan berkaitan dua kes rasuah yang sedang dihadapinya.
Sekian, saya harap tulisan saya ini di sebar luas di kalangan semua veteran ATM terutamanya mereka yang terpengaruh dengan pujukan LtKmr Zin dan LtKmr Rafique supaya kita faham undang-undang dengan ertikata yang sebenarnya.
Jika veteran mahu berjaya, kita perlu bersatu, bukan berpecah belah dan myebarkan tafsiran undang-undang yang tidak tepat dan salah.
Wassalam.